Medio september, de drukte rondom de kerstpakketten is weer begonnen. Traditioneel gaan er weer tienduizenden bedrijven op zoek naar dé attentie van het jaar voor hun werknemers en relaties.
In 2015 zijn de bedrijven van plan om ongeveer hetzelfde aan hun kerstpakketten te gaan uitgeven als in 2014. Dit is ondanks de invoering van de nieuwe fiscale werkkostenregeling (WKR) die ervoor zorgt dat bedrijven maximaal 1,2% mogen besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor werknemers.
Elk jaar worden er in Nederland ongeveer 4,5 miljoen kerstpakketten weggegeven door bedrijven. Dit zorgt voor een totale verwachte omzet van 157,5 (!) miljoen euro in 2015. Meer dan de helft van deze 4,5 miljoen kerstpakketten wordt gemaakt door de twee grootste Nederlandse groothandelaren.
Steeds populairder worden de eigen keuze kerstpakketten. Bij dit concept krijgen de werknemers een soort cadeaubon, waarmee ze zelf artikelen, dagjes uit, tijdschriften maar ook een schenking aan een goed doel kunnen doen. Dit laatste is in de tijd van economische crisis ietwat afgenomen, van 7,5% in 2008 naar ongeveer 2% hedendaags.
Leveranciers van kerstpakketten krijgen ook dit jaar weer te maken met dezelfde problemen als in voorgaande jaren. Iedereen wil de levering van de kerstpakketten om en nabij dezelfde datum. Helaas moeten verschillende leveranciers klanten op een gegeven moment een NEE verkopen op de datum die zij graag als leveringsdatum hebben. De meeste leveranciers hanteren hierin een 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' beleid. Laat je dus niet verleiden tot een last-minute aankoop dit jaar, maar ben er op tijd bij en maak uw bestelling tijdig in orde.
Terug naar overzicht